..ukhwah yang terjalin..

Wednesday, February 9, 2011

..ragam manusia..

salam ukhwah.. (baek x permulaan ak?? kikiki~)

beberape hri neyh, ak asek terserempak ngn beberape owg pengemis, budak skolah mtk derma dan peminta sedekah. kalau ade yg mulia hati, akan dapatlah rezeki mereka2 ini, jika sebaliknya? ada yg hanya memaling muka, atau hnya bg kerana takowt di umpat masyarakat yg memandang..
mmg benar, bukan semua yg berpaling itu busuk hatinya,, ttpi mungkin kerna mereka sndr tiada wang utk mmberi pd yg perlu.. ada juga yg bg berkepol2, namun, habes semua tmpt nk dihebohknnya, kalo bleyh, biar sluruh pelosok taw yg dy mnderma n tak kedekot.. riak kn?

cdeyh dan sayu kadang2 ak tgk pengemis yg dah tue, x dihiraukan, dduk di tepi jalanan, mnguip dr tmpt2 yg x sptutnya dan dipandang jijik oleh org laen. BENAR! ak mnitiskn air mata jika ada yg sedemikian. tp kalo org muda,, x la. sb ak rse dy ade kudrat yg ckp utk bkerja. cdeyh jgk ble tgk bdk2 skolah yg mak bapak anta g skolah pondok, tp skolah soh g mnderma bg pihak sekolah. dr pg ke ptg, dr tgh pns ke teduh. ak x taw brape byk yg budak tuh dpt.. dgn perangai segelintir org yg hnye taw mnerima dan pyh mmberi. kdg2, mereka ini hnya mngalas perut dgn sekotak air dan sebuku roti. andai kate rezki mereka ada, akan ada yg belanja mkn nc. nmun, smua itu hnya kdg2. ak sllu niat dlm hati, andai suatu nnt ak berjaya, akn ak bntu mereka2 ini, walau tidak sbyk mne, ckop skdar mmbantu meringnkan beban mereka.. insyaALLAH, akn tuhan permudakan niat di hati~

pernah suatu hari, ak g kdai mkn ngn inchee boyfie, tgh tgu oder mknn, ttbe ujan rnyai2. de sowg bdk laki, dtg ngn sowg pacik tue. pacik tuh buta, dy jual krepek n asam. kbtulan, dwet ak plak mmg ckop2 nk mkn, dwet myk ngn dwet blnje tok 3 hari. inchee boyfie pown mcm tuh. mse pacik tuh dtg kt blkg meja ktorg, de abg pkai abes rock da. ngn ranggi nyer. ngn paki key kt kple nyer. tp abg tuh baek, dy amek 1 bungkus krepek n byr rm10. x amek baki, rezki ktenyer.. ALHAMDULILLAH, semoga abg tuh murah rezki. tym kt ktorg, ktorg ckp mtk mf, pacik tuh phm. insyaALLAH, kalau ak jmpe, ak akn bntu. lgpown, bnde2 cmneyh kne iklas kn? sampai pacik bute td kt sbelah meja ak. de sowg pacik tue mkn ngn bini dy n 2 owg ank dare dy. pacik neyh bekopiah, n lagak seperti warak orgnyer. sorg ank dy nk asam, amek asam. then tgh2 ank dy amek dwet, dy ckp mcm neyh. xp la ayah byr. dy bwk keluar dwet RM12 dr poket. dy amek dwet tuh. dy soh bini dy amek RM 2. ingtkn dy nk bg RM10 yg pd dy, tp upnyer dy smpn RM10 dlm poket blek, bini dy bg RM2. terkedu ak ngn inchee boyfie. kat ctuh da npk dy x iklas sbnrnye. if btol iklas. mmg x perlu bg byk, tp perlu ke tnjuk kluarkn dwet RM12 then simpan RM10. mmg la pacik tuh bute. tp kan bdk yg pimpin tuh npk. kt ctuh kte da npk, even berkopiah, tp dlm hati xd keiklasan. xd mkne jgk. baek lg owg yg ranggi neyh n pkai mcm2 tp iklas.

mmg ak x tuju dkr semua owg, hnya segelintir sje. dlm hati, ralat jgk x dpt bntu. tp mgkin bukan rezki dy hri tuh.

contengcontengcomot**
ayah aku selalu ckp, jgn kedekut nk bg derma ataw sedekah. sbb stiap rezki yg kte dpt, sbnarnyer sbhagian tuh adalah rezki owg2 yg x berkemampuan. tuhan nk kte tlg smpaikn. andai kte kte tertipoo dgn segala derma ataw sumbangan, sekurang2nya kita iklas mse mmberi, n tanggungjawab te kt sbhgian rezki tuh berkurang. renung2kan lah~

5 comments:

Abdul Farique said...

bagus .. entry2 macam ni ok le :P . Salam . semoga berjaya :)

nur aisya humaira said...

bagus husna ni...:)
betul laa,kecian gak tgk...

.. cik FLUTTERBY .. said...

farique,, thx..

aisya,, kcian kn. =(

The Crow Empire said...

bantu membantu amalan mulia. huhu. kalau sendiri pun ngam2 je. tak perlulah nak bantu. nanti jadi beban pada diri.

oh tak aprove komen yeh? huh!

(^_____^)

.. cik FLUTTERBY .. said...

crow, sb tuh husna x dpt tlg.. huhu~~

aik?? husna aprove lor!! grr..